Schoon water

Wij zorgen voor uw schone water. Om drinkwater van te maken en om in te zwemmen. Schoon water is ook belangrijk voor de landbouw, planten en dieren.

• In 2016 besloten we om onze rioolwaterzuivering in Maarssen te sluiten. De zuivering Leidse Rijn van Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden zal vanaf 1 januari 2019 het afvalwater van de gemeente Maarssen zuiveren. Dat is slimmer en goedkoper dan het opknappen van de oude zuivering. We starten volgend jaar met de voorbereidingen.
  • Meer dan 85 procent van de woonboten in en rond Amsterdam is nu aangesloten op het riool.
  • We zijn in 2016 begonnen met het verbeteren van de rioolwaterzuivering in Amstelveen. We gaan verouderde onderdelen vervangen. Het rioolwater van Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel zuiveren we daarna beter en goedkoper.
  • We hebben geld besteed aan maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren. Dat doen we het liefst samen met anderen. Bijvoorbeeld met boeren. Zoals in de proefpolder Kringlooplandbouw.
  • In de polder Horstermeer is een deel van het grondwater te zout. In de lage polder komt dit grondwater als 'brakke kwel' naar boven. Dit brakke water is niet goed voor planten en dieren. We onderzoeken of we het kunnen oppompen voordat het in de sloten komt.