Genoeg water voor iedereen

Het waterschap zorgt voor de juiste hoeveelheid water voor natuur, landbouw en scheepvaart. Zodat het water niet te hoog, maar ook niet te laag staat. Dat doen we bijvoorbeeld met peilbesluiten en watergebiedsplannen. Hierin staan afspraken over de hoogte van het water.

• In 2017 zijn de watergebiedsplannen en peilbesluiten voor de Aetsveldse Polder Oost, Westeramstel en de Noorder- of Rietpolder vastgesteld. Met de peilbesluiten voor Holland Sticht Voorburg Oost en Naardermeer en omgeving is een start gemaakt.
  • Met gemalen pompen we water van een lager naar een hoger niveau weg. Zo houdt het gemaal het water in een polder op de juiste hoogte. De poldergemalen Van Eijk, Gansenhoef, Korte Stammerdijk en Honderd-West zijn dit jaar in bedrijf genomen. Ook het gemaal Broekdijk-Oost is klaar. Daarmee is het grootste knelpunt voor wateroverlast in het gebied opgelost.
  • Rijkswaterstaat heeft een nieuw peilbesluit opgesteld voor het IJsselmeergebied. In een peilbesluit staan afspraken over de hoogte van het water. In dit gebied liggen het IJsselmeer, het Markermeer en de Veluwerandmeren. Samen met alle waterbeheerders langs het IJsselmeer zijn goede afspraken gemaakt over het waterpeil.