Werken aan schoon water

We zorgen voor schoon water in rivieren, kanalen, grachten en plassen. Zodat er drinkwater van gemaakt kan worden. En iedereen in de zomer lekker kan gaan zwemmen en varen. Hoe schoner het water, hoe beter voor mens, plant en dier. Daarom werken we elke dag aan betere waterkwaliteit. Wat is er in 2017 gebeurd?

• Er is een akkoord over het gebied rond de Oostelijke Vechtplassen. Het waterschap gaat de komende jaren aan de slag om de waterkwaliteit in dit prachtige gebied veel beter te maken. Dat doen we samen met 20 andere partijen.
  • Project Schoon Schip is afgerond: ruim 90% van de Amsterdamse woonboten is nu aangesloten op het riool.
  • Samen met Natuurmonumenten en de provincie Noord-Holland zijn we gestart met het vernieuwen van de installatie die fosfaat bij het Naardermeer uit het water haalt. Dat was nodig voor een goede waterkwaliteit.
  • We hebben geld vrijgemaakt voor het Pharmafilter bij het Academisch Medisch Centrum (AMC). Met dit filter gaan we vuil water meteen bij het ziekenhuis schoonmaken. Zo halen we er bijvoorbeeld medicijnresten uit.
  • Het algemeen bestuur besloot een nieuwe rioolwaterzuivering in Weesp te bouwen. De nieuwe zuivering is extra zuinig met energie, en houdt rekening met extra regen door veranderingen in het klimaat.
  • In 2017 testten 500 Amsterdammers het water in hun stad tijdens het Schone Waterexperiment. Zo weten we hoe schoon het water is in Amsterdamse grachten, sloten en vijvers. Het betrekken van bewoners bij het oplossen van problemen is een succes. Andere steden zoals New York gaan dit ook doen.
  • Samen met lokale partners voeren we in de Loosdrechtse Plassen het proefproject 'Veenslib' uit. Hierbij hoort het aanleggen van natuurvriendelijke oevers.