Bescherming tegen water

Grote delen van ons gebied liggen onder de zeespiegel. We moeten er daarom voor zorgen dat onze dijken sterk genoeg zijn en blijven. Zodat mensen en bedrijven goed beschermd zijn tegen overstromingen. Ook in 2020 hebben we weer veel gedaan. Hieronder enkele hoogtepunten.

• We maakten 25 km dijk uit het dijkverbeteringsprogramma sterker. Hiermee komt het totaal op 103 km. We zitten nu dus op 40%, want in 2024 willen we 258 km dijk versterkt hebben.
  • De belangrijkste dijken die we hebben versterkt in 2020:
    • de N200 (Amsterdam)
    • de Vuurlijn-Oost (de Kwakel)
    • de Ringdijk Oost (Amsterdam)
    • Botsholsedijk (provincie Utrecht)
    • Bankrasweg (Amstelveen)
  • We hebben de plannen voor calamiteitenbestrijding bijgewerkt. In deze plannen staat hoe we reageren als er plotseling een gevaarlijke situatie ontstaat. Er is sinds 2020 ook een officieel calamiteitenbestrijdingsplan voor IT en Security. Het calamiteitenbestrijdingsplan Hoogwater op de boezem is ook klaar.
  • De monumentale roldeur van gemaal Zeeburg is vervangen. Dit was onderdeel van het project ‘Renovatie gemaal Zeeburg’. Gemaal Zeeburg is onze Amsterdamse rots in de branding als het water stijgt.

Video geblokkeerd.

Lees meer over dit onderwerp bij programma 1 in de Jaarstukken 2020 (pdf, 1,5 MB) (U verlaat deze site)