Op en om het water

Het waterschap zorgt voor uw veiligheid en voor schoon en genoeg water. Maar we doen ook van alles op het gebied van cultuurhistorie en recreatie. In 2021 hebben we wandel- en fietsboekjes gemaakt. De Nieuwe Hollandse Waterlinie is op de UNESCO Werelderfgoedlijst gekomen. En we hebben een nieuwe inspectieboot: de Pieter Kruiswijk. Hieronder enkele hoogtepunten.

Zicht vanaf het water op het Amstelkwartier

• We hebben mensen uitgenodigd om Droogwaterland te ontdekken. In Droogwaterland hebben we activiteiten voor een frisse neus, sportief momentje, dagje eropuit of samen relaxen langs of op het water. Door corona konden niet alle activiteiten doorgaan. Daarom hebben we 3 wandel- en fietsboekjes gemaakt. Daarin staat leuke informatie over ons waterbeheer en cultuurhistorie. Er zijn al 3.200 routeboekjes aangevraagd via de website.
  • Sinds 26 juli 2021 staat de Nieuwe Hollandse Waterlinie op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De Stelling van Amsterdam heeft al sinds 1996 de UNESCO-status. Allebei de linies zijn nu erfgoed van wereldniveau en heten nu samen de Hollandse Waterlinies. Een aantal sluizen in ons gebied, waarvan het grootste deel nog werkt, horen hier nu ook bij.
  • Sinds oktober 2021 heeft Waternet een nieuw inspectieboot: de Pieter Kruiswijk. De boot is vernoemd naar Pieter Kruiswijk, de vorig jaar overleden waterschapsbestuurder die zich hard heeft ingezet voor het schoonmaken van de rivier de Vecht. We gebruiken de boot op de Vecht en andere (doorgaande) vaarwegen om toezicht te houden.

Video geblokkeerd.

Lees meer over dit onderwerp bij hoofdstuk 4.1.5 in de Jaarstukken 2021 (pdf, 3,1 MB) (U verlaat deze site)