Veiligheid

Grote delen van ons gebied liggen onder de zeespiegel. We moeten er daarom voor zorgen dat onze dijken sterk genoeg zijn en blijven.

• Het klimaat verandert. We krijgen daardoor nog vaker te maken met zware stormen en hoog water. Daar bereidt Nederland zich op voor, met het landelijke hoogwaterbeschermingsprogramma. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht investeerde in 2016 bijna 16 miljoen euro in dit programma.
  • We verbeterden in 2016 bijna 20 kilometer aan dijken. Bijvoorbeeld de Ringdijk Bovenkerkerpolder, de Waterleidingkade Gansenhoef, de Waterleidingkade Bethunepolder en in de Horn- en Kuijerpolder.
  • We gaan de Ringdijk Watergraafsmeer met een nieuwe techniek versterken. We doen dat van binnenuit. Zo kunnen we bomen laten staan. Het werk is sneller klaar, en is er minder overlast voor de omgeving.
  • In het waterbeheerplan 2016-2021 hebben we opgeschreven hoe we u de komende zes jaar beschermen tegen het water. Maar ook hoe we onze andere taken gaan doen, zoals het zorgen voor schoon en voldoende water. En voor het goed schoonmaken van afvalwater.
  • Het waterschap heeft plannen gemaakt voor als er grote overstromingen of andere ernstige problemen zijn. Dit noemen we crisisbeheersingsplannen. Zo kunnen we snel reageren als er echt een ernstige situatie is. Twee van zulke plannen zijn in 2016 verbeterd. Hierbij werkt het waterschap samen met gemeentes, waterschappen en andere diensten van de overheid. In 2016 oefenden we ook samen.