Duurzaamheid

Als waterschap willen we alle energie die we gebruiken zelf duurzaam gaan opwekken. We willen duurzaam inkopen, en grondstoffen en energie terugwinnen uit (afval)water. Zo dragen we bij aan een circulaire economie. Maar duurzaamheid gaat ook over het beschermen en herstellen van natuur. Wat hebben we in 2021 gedaan op het gebied van duurzaamheid?

• Het algemeen bestuur heeft de plannen voor AGV Circulair 2050 goedgekeurd. In deze plannen staat hoe het waterschap de komende jaren steeds zuiniger en slimmer wil omgaan met grondstoffen. Zo dragen we bij aan de doelstellingen van het Rijk om in 2050 helemaal circulair te zijn. Dat betekent voor ons: geen afval, geen uitstoot en het zo goed mogelijk opnieuw gebruiken van materialen.
  • Ook de plannen voor AGV Aquathermie zijn goedgekeurd. Aquathermie is een veelbelovende techniek om duurzame warmte en kou uit water te halen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld gebouwen worden verwarmd of gekoeld. Het waterschap beheert oppervlaktewater en verwerkt afvalwater. Daarom hebben wij een belangrijke rol in de ontwikkeling van aquathermie. We hebben in 2021 meegewerkt aan een aantal veelbelovende proefprojecten op dit gebied.
  • Het waterschap wil energieneutraal en het liefst energiepositief zijn. Daarom willen we vier windturbines bouwen bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. In 2020 is er al veel werk verzet om de vergunningsaanvraag hiervoor in te dienen. In 2021 heeft het algemeen bestuur ingestemd met het Bestuursvoorstel Voorbereidingskrediet en organisatievorm windpark RWZI West.
  • In 2021 hebben we nog meer zonnepanelen geplaatst bij onze rioolwaterzuiveringsinstallaties. In totaal liggen er nu 24.000 zonnepanelen die samen 10% van alle elektriciteit die we gebruiken produceren.
  • De nieuwe groengasinstallatie bij de zuivering Amsterdam-West heeft in 2021 al 5,5 miljoen kubieke meter groengas geproduceerd. Dat is genoeg om 4.400 huishoudens het hele jaar van gas te voorzien.

Lees meer over dit onderwerp in het Duurzaamheidsverslag 2021 (U verlaat deze site).