Jaarverslag waterschap 2021

08 juli 2022

Op 7 juli heeft het algemeen bestuur de jaarstukken van 2021 van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht goedgekeurd. 2021 was het tweede jaar waarin we te maken hebben met de coronacrisis. Deze crisis heeft invloed op ons werk, onze inwoners en medewerkers. Het jaar 2021 sluiten we af met een verlies van € 5,4 miljoen.

jaarverslag-agv-2021-vergadering.jpg

In 2021 liepen we tegen verschillende uitdagingen aan. Door de coronacrisis werden er meer medewerkers ziek. Daardoor duurde de uitvoering van onze plannen langer. Ook door alle maatregelen konden we minder doen. Daardoor hebben we voor het tweede jaar op rij maar 50% van de investeringen kunnen doen die we hadden willen doen. Wat wel een voordeel was door het thuiswerken is dat de voorbereidingen voor het beleid minder vertraging had.

Halverwege de bestuursperiode

Het jaar 2021 was ook het moment om te kijken hoe het gaat met de doelen die we gesteld hebben in onze plannen. Dit hebben we gedaan tijdens de zogenoemde mid term review Waterbetrokken. Van ons bestuursakkoord hebben we als dagelijks bestuur in samenwerking met het algemeen bestuur en Waternet al veel doelen behaald. We hebben ons ontwikkeld tot een zichtbaar waterschap. Dat zien we in het overleg met andere overheden en partners. Onze kennis wordt gewaardeerd.

Het Boezemplan 2.0 is in 2021 voorbereid. In het Boezemplan staan de maatregelen en activiteiten die we uitvoeren om het boezemsysteem van het waterschap toekomstbestendig te maken en te houden. Met het actieprogramma Veenweiden werken we samen met andere overheden aan een gebiedsgerichte aanpak om bodemdaling tegen te gaan. Ten slotte vroeg het algemeen bestuur in de mid term review ook aandacht voor het thema Waterkwaliteit. Het biodiversiteitsherstelplan helpt ons om de de biodiversiteit op ons eigen terrein te herstellen. Dat doen we samen met onze partners.

In 2021 hebben we ook plannen gemaakt om meer te doen met aquathermie. Aquathermie is een techniek om warmte en kou uit water te halen en op te slaan. Zo kunnen we op een duurzame manier gebouwen verwarmen of koelen. Maar we willen ook bijdragen aan de circulaire economie. En daarom is het mooi dat we ook plannen hebben gemaakt op dit gebied in de Visie AGV Circulair. In 2030 willen we 50% minder grondstoffen gebruiken en in 2050 willen we helemaal circulair zijn.

Trots op de geboekte resultaten

Bij veel van de plannen en beleidsstukken die we in 2021 bereikt hebben, spelen de omgeving en onze partners in die omgeving een belangrijke rol. We zijn trots op de resultaten die we in 2021 hebben bereikt.

In 2021 zijn we ook overgestapt op een nieuw computersysteem voor onze betalingen. Dit ging niet gemakkelijk. Dit werk moest af voordat we aanslagen konden versturen. Daarom krijgen onze klanten de aanslag voor waterschapsbelasting later dan ze gewend zijn. Het nieuwe systeem werkt inmiddels goed en de aanslagen voor 2021 en 2022 worden verstuurd.

Governance

Afgelopen jaar heeft het algemeen bestuur een principebesluit genomen naar aanleiding van de evaluatie en herijking van de samenwerking op onze watertaken met de gemeente Amsterdam. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht wil haar identiteit versterken om als overheid herkenbaar te zijn voor inwoners en bedrijven en we willen de bestuurlijke samenwerking met Amsterdam en andere gemeenten en regionale partners versterken. In 2022 besluiten hoe we onze huidige organisatie hierop kunnen versterken.

Bekijk de hoogtepunten van het jaarverslag 2021