Baggeren Loosdrechtse Plassen van start

17 november 2022

Op donderdag 16 november is gestart met het baggeren in de Loosdrechtse Plassen. Bestuurders van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, gemeenten en de provincie schepten samen de eerste bagger uit de plassen.

Start baggeren Loosdrechtse Plassen

V.l.n.r. Wethouder Arjan Wisseborn (Stichtse Vecht), Els Kruijt (Wijdemeren), Dagelijks bestuurder Arjan van Rijn (Waterschap Amstel, Gooi en Vecht), en Gedeputeerde Cees Loggen (provincie Noord-Holland) schepten samen de eerste bagger.

Het waterschap werkt samen met andere overheden, recreatieondernemers, beheerders en gebruikers om de prachtige Oostelijke Vechtplassen klaar te maken voor de toekomst.

Arjan van Rijn, bestuurder van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht: “De start van het baggeren van de Loosdrechtse Plassen is een historische mijlpaal. Er komen hier 2 waterschapstaken samen. We zorgen ervoor dat boten makkelijker over de plassen kunnen varen. En we werken aan een goede waterkwaliteit.”

Groot project

Het baggeren in de plassen is een van de grootste projecten binnen het gebiedsakkoord ‘Aanpak Oostelijke Vechtplassen’. In dit 10-jarenplan werken 21 partners samen aan projecten die het landschap, de natuur, waterkwaliteit, openbare ruimte en de recreatiesector verbeteren. Tot midden 2024 halen we ongeveer 115.000 m3 bagger uit de plassen.

Werkzaamheden

We baggeren tot een maximale diepte van 2 meter (-3,2 m NAP). In de Oostelijke Drecht gaat het om een maximale diepte van 1,7 meter (-2,9 m NAP). We verwijderen alleen bagger, de vaste bodem blijft. Dat gebeurt met een kraan die op een drijvend platform staat. De bagger gaat dan naar de Muyveldsche Wetering. Daar wordt het naar Mijnden Zuidwest gepompt. Hier wordt het gedroogd.

Circulair

De bagger uit de Loosdrechtse Plassen is van goede kwaliteit. Als deze gedroogd is hebben we nieuwe grond. Deze kan weer gebruikt worden. Deze circulaire manier van verwerken is mogelijk omdat grondeigenaren in het gebied willen meehelpen. Dankzij hen hoeven we de bagger niet ver te vervoeren. Dit is veiliger voor de omgeving en beter voor het milieu.

Weinig overlast verwacht

Dankzij speciale maatregelen geeft het baggeren waarschijnlijk weinig overlast. In de planning van het werk houden we bijvoorbeeld rekening gehouden met flora en fauna. Bewoners en dagjesmensen kunnen zwemmen en varen op de plassen zoals ze gewend zijn. Alleen het werkgebied zelf is niet toegankelijk.