Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Situatie 4 - Stedelijk gebied, Uithoorn

Op deze pagina wordt kort omschreven hoe de dijk eruitziet bij situatie 4. Situatie 4 bestaat uit 4a en 4b en betreft twee delen lintbebouwing in het noorden van Uithoorn. Ook wordt omschreven welke mogelijke oplossingen er zijn om de dijk hier te verbeteren. Bij situatie 4 zijn ook enkele locaties waar we maatwerk moeten leveren (zie kopje ‘maatwerklocaties). Meer informatie en details kan u ook vinden in de ‘Variantennota’. In dit document staat hoe de varianten zijn afgewogen en op basis van welke criteria. Deze pagina is een samenvatting van ‘situatie 4’ in de variantennota. De variantennota kan u vinden op de hoofdpagina van dit project.

Situatie 4 – Uithoorn, stedelijk gebied 

Op deze pagina wordt kort omschreven hoe de dijk eruitziet bij situatie 4. Situatie 4 bestaat uit 4a en 4b en betreft twee delen lintbebouwing in het noorden van Uithoorn. Ook wordt omschreven welke mogelijke oplossingen er zijn om de dijk hier te verbeteren. Bij situatie 4 zijn ook enkele locaties waar we maatwerk moeten leveren (zie kopje ‘maatwerklocaties).  

 Amsteldijk West situatie 4 tm 8.PNG

Afbeelding 1: situatie 4 (4a en 4b), aangegeven met de kleur roze 

Welke adressen vallen binnen situatie ?  

  • Situatie 4a: 
  • Amsteldijk-Noord 76 t/m 130  
  • Situatie 4b: 
  • Amsteldijk Noord 3 (Thamerkerk) t/m 32a 

Omschrijving bestaande situatie 

De dijk in situatie 4a en 4b loopt door bebouwde omgeving. De woningen staan hier vrij dicht op de dijk. De percelen van de aanwonenden zijn bereikbaar vanaf de weg die op de dijk ligt (Amsteldijk-Noord). De weg is vrij smal en de met gras begroeide oever is steil. Er staan op sommige stukken enkele bomen op de dijk. Ook liggen er meerdere steigers in het water. Zie onderstaand een simpele weergave van de huidige situatie (figuur 2). 

Situatie 4 - huidige situatie.PNG

Figuur 2: simpele weergave van huidige situatie 4 (4a en 4b): stedelijk gebied, Uithoorn 

Onze opgave in situatie 4 

Situatie 4 bevat twee verschillende delen met elk een eigen opgave:   

  • Situatie 4a: In dit deel moet zowel de hoogte en de stevigheid van de dijk worden verbeterd. Het gaat hier om de stevigheid van de Amsteloever (stabilisatie buitenwaarts talud).   
  • Situatie 4b: In dit deel moet de dijk alleen verhoogd worden. De dijk is hier wel stevig genoeg. 

Hoe komen we tot een oplossing? 

Hoe kiezen we de beste oplossing om een dijk te verbeteren? In het kiezen van een oplossing gebruikt het waterschap enkele basisregels, ofwel uitgangspunten: 

  • We kijken of we de dijk kunnen ophogen met grond. Dit is de standaard manier. Kan dat niet, dan bekijken we of er andere manieren zijn.  
  • Bij de uiteindelijke keuze denken we aan de kosten, duurzaamheid, gevolgen voor de omgeving en hoe de manier van dijk verbeteren past in de omgeving.  
  • De mening van de omgeving vinden wij belangrijk. We horen graag welke vragen, kansen en ideeën de omgeving heeft over de dijkverbetering. 
  • Daarnaast blijven we in gesprek met de omgeving over de voortgang van het project en de keuzes die gemaakt worden.  
  • De uiteindelijke keuze van de oplossing wordt gemaakt door het bestuur van het waterschap. 

Mogelijke oplossingen en voorkeur 

Welke manier om de dijk te verbeteren heeft onze voorkeur? In dit hoofdstuk leest u welke manieren er zijn om de dijk te verbeteren bij situatie 4a en 4b. Ook geven wij aan welke manier onze voorkeur heeft en waarom. Deze gewenste oplossing noemen wij ook wel ‘voorkeursvariant’. 

SITUATIE 4A 

Mogelijke oplossingen situatie 4a: 

Hier moeten we zowel de hoogte als de stabiliteit van de dijk verbeteren. Er zijn twee mogelijke oplossingen voor situatie 4a:   

  1. Ophogen dijk + bodemverzwaring: Een combinatie van ophogen in grond en een bodemverzwaring. We verhogen de dijk en de weg en om de dijk te verstevigen, plaatsen we extra gewicht tegen de dijk en op de bodem van de Amstel. Dit wordt vaak gedaan met grote blokken steen (ook wel ‘stortsteen’ genoemd). 
  1. Damwand: We verstevigen de dijk door een damwand te plaatsen. Met deze oplossing plaatsen we een scherm in de oever van de Amstel.  

Voorkeursvariant situatie 4a: 

De voorkeur wordt gegeven aan het plaatsen van een damwand (met uitzondering van een klein stukje ten noorden van 4a. Zie kopje ‘Maatwerklocatie 4a’ voor meer informatie). De voornaamste reden is dat het ophogen van de dijk met grond erg moeilijk inpasbaar is. Als het waterschap de weg zou ophogen, zullen meerdere woningen hun uitzicht verliezen omdat deze al vrij laag liggen. Daarnaast wordt het voor sommige percelen ook moeilijk om te bereikbaarheid te garanderen; de inritten en looppaden zullen dan steiler worden. Zie onderstaand een simpele weergave van de voorkeursvariant (figuur 3). 

Voorkeursvarianten ODVP 4a.jpg

Figuur 3: voorkeursvariant situatie 4a, ophogen van de dijk + bodemverzwaring. 

SITUATIE 4B 

Mogelijke oplossingen situatie 4b: 

Hier moeten we de dijk weer op hoogte brengen. De dijk is hier wel sterk genoeg. Er zijn twee mogelijke oplossingen voor situatie 4b: 

  1. Ophogen dijk: We verhogen de dijk met extra klei. Hierbij wordt de weg ook opgehoogd. 
  2. Damwand: We verstevigen de dijk door een damwand te plaatsen. Met deze oplossing plaatsen we een scherm in de oever van de Amstel.  

Voorkeursvariant situatie 4b: 

Ook bij deze situatie geeft het waterschap de voorkeur aan het plaatsen van een damwand. De redenen hiervoor zijn hetzelfde als bij situatie 4a. Zie onderstaand een simpele weergave van de voorkeursvariant (figuur 4). 

 Voorkeursvarianten ODVP 4B.jpg

 Figuur 4: voorkeursvariant situatie 4b, ophogen van de dijk. 

Maatwerklocaties 

Bij situatie 4 zijn er twee locaties die afwijken van de gewenste oplossing. Dit noemen wij ‘maatwerklocaties'. Deze staan hieronder omschreven.  

Situatie 4A, Amsteldijk Noord 85-86 Uithoorn 

De voorkeursvariant is ophogen van de rijbaan. Bij het aanhouden van een planperiode van 30 jaar voor de kruinophoging is de dijkversterking op een aantal locaties lastig in te passen. Het Waterschap heeft besloten de planperiode te wijzigen naar 20 jaar. Hiermee wordt het aanlegniveau op deze locatie ca. 5 cm lager en is het ruimtebeslag van de oplossing kleiner. Hiermee wordt de inpassing van de kruinophoging mogelijk. 

Situatie 4A, Amsteldijk Noord 87-108 Uithoorn 

De voorkeursvariant is ophogen van de rijbaan. Vanwege de lage ligging van de dijk, de beperkte ruimte en het hoogteverschiltussen de dijk en woningen bij huisnummers 85 en 86, is een kruinophoging bij een planperiode van 20 jaar niet inpasbaar. Voor deze locatie is alsnog gekozen voor een stalen damwand. Dit betreft 20 meter. 

Situatie 4B,  Amsteldijk Noord 18 tot de Thamerkerk Uithoorn 

De voorkeursvariant is ophogen van de rijbaan. Vanwege de grotere bodemdaling op deze locatie  en daarmee het hoger benodigde aanlegniveau om te voldoen aan de planperiode van 30 jaar past de kruinophoging voor dit deel van situatie 4B niet. Ook bij het wijzigen van de planperiode 20 jaar is het inpassen van de kruinophoging niet goed mogelijk vanwege. Dit deel van de dijk zal in de toekomst eerder weer een beperkte ophoging nodig hebben. 

Draagvlak en betrokkenheid 

Beide varianten zijn technisch te realiseren, heeft het waterschap tijdens persoonlijke gesprekken met bewoners gevraagd welke voorkeur zij hebben. De meerderheid heeft de voorkeur voor het plaatsen van de damwand.  De heroverweging van voorkeursvariant is besproken met de omgeving. De prettige samenwerking wordt in de volgende fase voorgezet. We zullen de werkzaamheden in overleg met de omgeving verder voorbereiden voor de uitvoering.  

Uitdagingen en kansen 

Wat betekent de dijkverbetering mogelijk voor u? Hoe zorgen we dat uw oprit en/of tuin straks goed aansluiten op de dijk? Wat doen we met bomen, struiken, hekken en dergelijk die aan de kant moeten voor de dijkverbetering? Hoe zorgen we dat u uw woning kunt bereiken tijdens de werkzaamheden? Hoe zorgen we dat het verkeer veilig gebruik kan maken van de dijk tijdens de werkzaamheden?  

Hoe we dat precies gaan doen, dat bespreken we graag met bewoners en ondernemers. Dat doen we tijdens het hele project. Concrete afspraken hierover leggen we vast in een afsprakendocument. Deze afsprakendocumenten worden met elke perceeleigenaar opgesteld. Dat doen wij na de vaststelling van het dijkverbeteringsplan.