Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Respons online vragenlijst

Van 8 juli t/m 22 augustus 2021 hadden mensen de mogelijkheid om hun mening (aandachtspunten, ideeën) te geven via een online vragenlijst. In totaal hebben 78 mensen de vragenlijst ingevuld. De resultaten van de online vragenlijst zijn hieronder onbewerkt weergegeven.

Privacy
Als antwoorden zijn te herleiden tot een persoon, dan hebben we de betreffende delen vanwege privacy onleesbaar gemaakt.

Vraag 1: Bij de eerste vraag konden mensen aangeven of ze wonen of werken in de buurt van de RWZI in Huizen, in de buurt van de RWZI in Blaricum of een andere relatie hebben.

  • 49 wonen in de buurt van de RWZI in Huizen.
  • 12 wonen in de buurt van de RWZI in Blaricum.
  • 7 werken in de buurt van de RWZI in Huizen.
  • 10 overig (woont in Huizen (5x), Blaricum (1x), Oss (1x))

In de volgende paragrafen geven we de resultaten in bovengenoemde drie groepen.

RWZI Huizen

Vraag 2: Wat vindt u van de huidige RWZI?

  • 19 zijn positief over de huidige RWZI,
  • 17 niet positief, maar ook niet negatief,
  • 13 zijn negatief over de huidige RWZI
  • 7 weet niet.

Kunt u uw mening toelichten? Waarom bent u positief, neutraal of negatief?

Staat in een woonwijk waardoor vrachtverkeer, geluid en geur overlast veroorzaken.

Afhankelijk van de windrichting komt een misselijkmakende (zurige) stank over onze wijk te liggen (Jotterpad).
Dit is zeer regelmatig het geval en in de zomer vrijwel onhoudbaar, vooral s’nachts omdat je dan vanwege de stank de ramen dicht moet doen en de warmte tevens ondraaglijk is.

Soms ruiken we een rioollucht. Verder hebben we er geen last van.

Ik merk er niet zoveel van enkel de transport bewegingen (de vele vrachtwagens) voor het operationeel houden van de installatie.

hoor nooit iets negatief en RWzI heeft een goede naam

Stank en soms geluidsoverlast

Voordelen tov de RWZI van Huizen zijn dat de ruimte om te bouwen er beter is wat het terrein betreft. Met een aansluiting op de A27 is het veel makkelijker om de zuivering te bereiken en wordt het dorp gespaard van vrachtverkeer. En de bebouwing is er veel minder intensief.

Ik woon hier nog maar net, en kan nog niet goed beoordelen welke effecten dit heeft. Wel merk ik het aantal vrachtwagens van en naar de RWZI op, dat is best pittig.

Teveel vrachtwagen verkeer door woonwijken plus stank overlast

Weinig last van maar vind de plaats, dicht bij woon, cultuur en natuur, niet ideaal.

Ik woon net pas op de ijselmeerstraat en wist dit niet. Wel valt het drukke verkeer me op. We kochten het in corronatijd maar nu is de straat heel vol van verkeer. Ik hoop niet dat ze het hier gaan maken! Die andere locatie ligt gewoon langs de snelweg!

Op de hoeveelheid vrachtwagens na heb ik geen klachten over geluid, geur, etc.

Gezien het aantal vrachtwagens wat hier door de straat komt niet heel logisch. De RWZI ligt 6 km van de snelweg niet heel praktisch

Het stinkt vaak naar riool

Overlast vrachtvervoer / verkeersbewegingen

Ik ben negatief omdat ik de RWZI niet in dit gebied vind passen. Los van de nu al soms aanwezige stankoverlast vind ik het ook niet correct dat dit zo dicht / in een natura2000 gebied staat. Daarnaast is naar mijn mening de locatie in Blaricum qua overlast van geur en transport een veel logischere keus. Tot slot is de oude haven van Huizen als gebied in ontwikkeling, bedrijven zijn aan het verdwijnen en de gemeente heeft de ambitie om hier in de toekomst een prachtige woonwijk in combinatie met een recreatie gebied van te maken. Een nieuwe, grotere RWZI past hier absoluut niet in!

Ik merk er weinig van, geen stank of andere overlast.

In de mijn nu 18 jarige woon ervaring op deze locatie ,(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX) , heb ik vrijwel geen ongemakken ondervonden . Het enigste wat ik me kan bedenken is dat het met een noord-west wind wat kan stinken maar daar valt goed mee te leven .

 

locatie is op dat terrein niet goed. Af en toe stankoverlast en vrachtwagens die te hard door de Ijsselmeerstraat rijden

Er is veel stankoverlast van de ontluchtingsputten van de rioolleidingen in de Havenstraat. Wanneer  dat de verbinding wordt tussen nautisch kwartier en het oude dorp, zal de stankoverlast een zeer negatieve invloed hebben op de voetgangersstroom en de lokale horeca

Geen geur overlast

Blij met de voorziening...geen overlast..maar wel zonde dat zo'n groot stuk ontnomen is aan de natuur waar het un ligt.... zou een prachtig stuk uitbreiding van de Wolfskamer kunnen zijn...

Voor wat stank betreft heb ik hier zo,n last van. Wel heb ik gehoord van mensen die direct aan de IJsselmeer straat wonen zij daar met warm weer wel last van hebben

Sluit goed aan op behoefte van Huizen qua riolering. Ook zwaluwen vinden daar een nest en energie-opwekking met zonnepanelen.

Geen klachten

Tot nu toe alleen af en toe 's-nachts overlast alsof je in een riool ligt.

Ik weet niet wat er precies gebeurd op de RWZI Huizen . Dagelijks rijden er grote tankauto’s van Van Der Stelt over de IJsselmmerstraat, wordt dat niet erger als er 1 ZWI komt?

Ik heb er nooit last van gehad en ben op zich positief over waterzuivering (hoe zuiverder hoe beter!)

Ligt op een mooie geïsoleerde plek waar weinig overlast is.

Meestal geen last van door gunstige windrichting

Doe maar een nieuwe

Positief omdat deze mooi in het landschap ligt. Mocht er stankoverlast zijn dan waait dit weg over de zee.

De ligging is zodanig dat hij is ongekleed in het landschap en tegen het gooimeer aan waardoor het water makkelijk kan worden geloosd. We hebben er verder nagenoeg geen overlast van.

Ondanks dat we aan de oostkant wonen, hebben we vrijwel nooit overlast van de RWZI

Het is een belangrijke stap in de infrastructuur om van vervuild water schoon water te maken.

Weinig geuroverlast. Wel verouderd.

Je merkt niet dat hij er is. Nooit stankoverlast ofzo.

RWZI is nu eenmaal noodzakelijk

Ligt.op een neutrale plaats met weinig bebouwing.

Ik weet dat er en waar de RWZI Huizen is, maar heb er verder geen mening over.

Soms stankoverlast. Locatie past niet echt (natuurgebied/ toeristisch gebied)

Vraag 3: Wat zijn voor u belangrijke onderwerpen als we een nieuwe RWZI gaan bouwen?

  • 42x Geur: in hoeverre de RWZI is te ruiken
  • 33x Transport: dat er zo min mogelijk overlast is van vrachtwagens
  • 33x Waterkwaliteit: dat de zuivering het afvalwater zo goed mogelijk zuivert
  • 29x Geluid: in hoeverre de RWZI is te horen
  • 29x Duurzaamheid: dat de RWZI zoveel mogelijk CO2-neutraal is en grondstoffen of reststoffen worden hergebruikt
  • 21x Natuur: dat de RWZI aansluit op de natuur in de omgeving 
  • 19x Ontwerp: hoe de RWZI past in de omgeving
  • 18x Efficiëntie: dat de RWZI zo weinig mogelijk energie en grondstoffen gebruikt
  • 9x Kosten: dat de kosten laag zijn voor bouw en onderhoud en zuiveren van afvalwater
  • 9x Aquathermie: techniek om warmte uit afvalwater te gebruiken om bijv. woningen te verwarmen

Vraag 4: Zijn er onderwerpen waar u zich zorgen over maakt? En kunt u aangeven waarom?

Risico’s van een waterzuivering in de omgeving.

Ja, de constante toename van het aantal inwoners van Huizen (het gooi) en de voortdurende nieuwbouw zorgt voor een totale overbelasting van het gebied en ook de hoeveelheid afval water is daardoor onbeheersbaar geworden.
De zuivering installaties zijn hierdoor al lang overbelast.
Het inwoners aantal moet flink teruggedrongen worden om het gebied te ontlasten.
Ook is een zorg dat de beslissing over de zuiveringsinstallatie allang is genomen en dit allemaal voor de vorm is.
Ik verwacht dat de installatie in Huizen ‘gekozen’ is en dat er nog meer ruimte van de wolfskamer wordt afgepakt.
Dit zou rampzalig zijn en de woonomgeving nog verder onleefbaar maken. Ik ben hier pertinent tegen!

Bestemming terrein in Huizen indien de nieuwe installatie in Blaricum komt, vanwege aangrenzende natuurgebied en de aangelegde oeverzwaluwwand.

De nieuwe installatie mag niet meer geur uitstraling en niet meer geluid maken dan de huidige installatie.

Geur: We zitten tussen twee geur verspreiders te weten Teeuwisse en RWZI. Wanneer gekozen wordt voor Huizen dan wordt dit alleen maar erger en zeker in de opstart fase van de nieuwe installatie (Ik spreek uit eigen ervaring daar ik negatieve stank ervaringen heb gehad met de installatie in de harnaspolder in Den Hoorn) Ik geef toe dat ik nu meer last heb van Teeuwisse dan van RWZI. Transport: Nu zijn er minimaal 12 transporten van grote vrachtwagens welke langs de vele sport accommodaties en zelfs een BSO rijden. Dit worden er alleen maar meer met alle risico's van dien. Ook is recent gebleken dat wanneer er problemen zijn met Teeuwisse dat die ook nog door deze straat letterlijk heen denderden. Wanneer voor Huizen wordt gekozen, raad ik aan transporten tbc RWZI over water te overwegen. Voor Huizen is afstand RWZI snelweg bijna 6km (en dichtbevolkt) en Blaricum snelweg 100m. 

Ja de horeca rondom de rwzi. Weinig ruimte om te herbouwen tov rwzi Blaricum. Recreatie. Jachthaven.

het aantal vervoersbewegingen.
Nu zijn er vervoersbewegingen voor het afvoeren van slib en zand. Deze bewegingen zijn nu ongeveer 12 vrachtwagens per week, en dat gaat naar 21 vrachtwagens per week.
In de bijeenkomst heb ik aangegeven, dat de locatie bij Blaricum maximaal 500 meter van de autosnelweg ligt, terwijl de locatie Huizen door woonwijken moet en ruim 6 kilometer verwijderd ligt van de snelweg.

Nog meer overlast voor ons bij uitbreiding!

Dat er veel vrachtwagens door verschillende wijken moeten rijden.

Geluidhinder, hinder voor de natuur en hinder van geur.

Ja de verkeersdrukte, wij kochten dit huis voor  rust en natuur maar  met zoveel. Rachtwagens nee niet fijn

Overlast van vrachtwagens. De installatie in Huizen ligt in een woonwijk die steeds verder uitbreid.

Dat het aantal vrachtwagens toe zal gaan nemen

Overlast aan verkeer indien alles op 1 locatie in Huizen.
Nu zijn er vervoersbewegingen voor het afvoeren van slib en zand. Deze bewegingen zijn nu ongeveer 12 vrachtwagens per week, en dat gaat naar 21 vrachtwagens per week.
De locatie bij Blaricum ligt maximaal 500 meter van de autosnelweg, terwijl de locatie Huizen door woonwijken moet en ruim 6 kilometer verwijderd ligt van de snelweg.
Milieutechnisch en qua hoeveelheid last van bewoners is Huizen dus niet de meest voor de hand liggende optie.

Geluidsoverlast, verkeershinder door de extra vrachtwagens voor onze kinderen.

Waarom overlast van vrachtauto's ale er in Huizen een prima haven naast ligt. Lijkt me de beste manier om overlast te voorkomen.

Ik hoop als lid van de vogelwerkgroep dat de oeverzwaluwenwand en de huiszwaluwentil hun plekje kunnen behouden . Ik hoop ook dat er inderdaad binnen de huidige grenzen van het rwzi-terrein gebouwd zal gaan worden ,. zodat ik gewoon in mijn huis kan blijven wonen . (XXXXXXXXXXXXXXX)

stankoverlast is nu al een probleem in het nautisch kwartier. Er staan nog forse woningbouwplannen op stapel voor dit gebied, waardoor de stankoverlast meer inwoners zal treffen

Marktwerking toelaten, winsten naar aandeelhouders terwijl belastingbetaler nieuwe site mogelijk maakt met kostendekkende heffingen

Als de RWZI in Huizen op de huidige locatie wordt uitgebreid zal dit meer overlast van vrachtauto's betekenen. Al het verkeer gaat al via de IJsselmeerstraat de wijk uit. Als hier dagelijks nog meerder vrachtauto's met slib afval komen wordt het teveel.

Als RWZI op een andere plaats komt, heeft dat kosten consequenties voor Huizen? Kan aquathermie dan wel worden gebruikt in Huizen? Ook het gebruik van vergisting op deze plaats zou kunnen bijdragen aan verduurzamen voor Huizer inwoners.

Vooral de verkeersbewegingen en stankoverlast. Alles wat aan de Havenstraat en IJsselmeerstraat woont moet de wijk verlaten over de IJsselmeerstraat. Er is maar één uitgang. In totaal worden er nog 116 woningen/appartementen bij gebouwd.], waarvan 38 aan de kop van de haven, dus zij krijgen de RWZI als buur (stankoverlast). Als de RWZI in Huizen zal worden gesitueerd ligt onze wijk tussen 2 locatie met stankoverlast, de firma Teeuissen aan de voorkant en de RWZI aan de achterkant.  Wat betekent dit voor de gezondheid van de bewoners. En wat heeft één uitgang van de wijk voor gevolgen i.v.m. een calamiteit. Dagelijks vrachtverkeer over de IJsselmeerstraat lijkt mij niet gewenst.

Grote zorg over de aanbesteding. Ervaring leert helaas dat er in de jaren '90 bij de ambtelijke ondersteuning een omslag is gerealiseerd specialisten naar generalisten. Iets waar het bedrijfsleven snel weer afstand van nam omdat het (heel) veel geld kostte. Overheden niet. En vandaar mijn hele grote zorg over het slagen van letterlijk alle bij 4. genoemde (en belangrijke) punten.

Geen hoogbouw, dat past niet in het dorp. Als er veel vrachtverkeer is, pas daar de toegangswegen dan op aan om trillingen en overlast tot een minimum te beperken. Top-of-the-line duurzame en energieneutrale installatie kan dienen als voorbeeld voor het hele land en daar buiten.

Onzinnige investeringen die op bewoners verrekend worden.

Graag hergebruik vd bestaande installatie.

Er moet ook goed worden nagedacht over het onderhouden van de installatie inclusief het bijbehorende rioleringssysteem. Dit maakt uiteindelijk een groot deel uit van de totale kosten. Maar kan ook veel overlast en problemen opleveren als dat niet goed wordt meegenomen. Aanpassing van de riolen zorgt voor graafwerk en overlast en de storingen moeten ook niet worden vergeten.

Teveel inspraak leidt mogelijk tot onnodig hoge kosten.

Klimaatbestendigheid van de zuivering. Hoe voorkom je dat bij grote regenbuien de zuivering overstroomd of water ongezuiverd geloosd wordt door overstorten.

Dat er te veel aandacht wordt besteed aan CO-2 neutraal, waardoor de kosten onnodig hoog worden en de water kwaliteit slechter.

Transport, omgeving en geur.

Vraag 5: Over welke onderwerpen zou u meer willen weten? 

Hoe de keuze wordt gemaakt voor een locatie?

welke locaties hebben jullie nog meer onderzocht, want ik heb nu idee dat jullie de makkelijkste weg kiezen.

Belasting van het aantal vervoersbewegingen in de wijk bij 1 nieuwe RWZI

Overlast door transport

Ik wil weten wat de overlast voo ons betekent

Transport

Hinder tijdens de bouw (geluid / verkeer / stank) en duur van de bouw

waarom veroorzaakt de persleiding in de Havenstraat naar de RWZI zoveel stankoverlast

Wie wordt/blijft 100% eigenaar van de RWZI...vooral omdat er geen bestuurlijke fusie is tussen Huizen en BEL.. 

Gevaar voor de omwonenden als er iets gebuerd. De RWZI in Huizen ligt tegen een bestaande woonwijk, die in de loop van de jaren verder zal worden uitgebreid

Zie boven wat zijn voor- en nadelen voor Huizen.

Waarom rwzi's samenvoegen ??

Hoe komt het water vanuit Blaricum naar Huizen als de RWZI in Blaricum weggaat. Waar miet dan allemaal gegraven worden en is het dan nog wel duurzaam om 1 installatie uit te faseren.

Moderne waterzuiveringstechnieken, naast actief slib.

Klimaatbestendigheid, doelmatigheid

Behoud van werkgelegenheid en kwaliteit water

In hoeverre de reststoffen hergebruikt kunnen worden en of de metingen van het afvalwater gebruikt worden om een landelijk beeld van bijvoorbeeld virus en medicijn inhoud gedaan wordt.

Aquathermie

Vraag 6: Waar zou volgens u het waterschapsbestuur extra aandacht aan moeten besteden wanneer zij een besluit neemt? 

Ontsluiting via de weg voor de rwzi Huizen gaat via een woonwijk, 30km zone. Er spelen kinderen op straat.

dat er geen extra ruimte van de wolfskamer en de natuur wordt afgepakt, dat Huizen en met name het havengebied niet het afvoer putje van het gooi wordt

Natuurwaarden (bestaande en toekomstige) rond en op de installatie

De installatie moet zo min mogelijk overlast geven voor de omwonenden. Waar de installatie ook komt.

Transporten/vervoersbewegingen. Verkeersveiligheid/ verkeersdoorstroming Huizen Geur/ Geluidsoverlast bewoners/ horeca/ ondernemers aan einde IJsselmeerstraat/ Havenstraat . Gevolgen persleiding bij overmatige regenval. Nu kan het al met moeite weg, maar wanneer voor huizen wordt gekozen zitten wij achteraan het riool en komen met natte voeten te zitten. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

geur en geluid

Stank en geluidsoverlast.

Stank en geluidsoverlast

de locatie i.c.m. de leefbaarheid van de huidige bewoners. Verkeersveiligheid.

Locatie tov doorgaande wegen/snelwegen

Niet grenzend aan woonwijk en natuur en vogelgebied

Locatie ten opzichte van natuur, cultuur en wonen.

Economisch. Dus weinig verkeersdrukte

Ik vertrouw er op dat het bestuur een afweging maakt waarin alle kosten (geld, overlast voor omwonenden, natuur, etc.) en baten (opbrengst, waterkwaliteit, efficiëntie, etc.) worden afgewogen

Infrastructuur

Afstand

Waar er meer mensen wonen en werken liever niet.

Overlast bewoners

Hoe verhoudt 1 grote installatie in Huizen zich tot de integrale kustvisie Huizen?

Geen specifieke punten.

Als het mogelijk is bij een nieuwe installatie , niet meer geluid en geur als wat de oude voortbracht .

locatie is niet geschikt voor waterzuivering. De overlast van vrachtwagens en stank is te groot. De gemeente Huizen heeft gekozen voor woning bouw in combinatie met woningen is dit geen juiste locatie

duurzaamheid en milieubelasting. Geen RWZI in een woongebied

Duurzame nieuwe oplossing

Wat er gebeurt met de vrijkkmende gronden... als dit bedoeld is voor nieuwbouw om de business case te sluiten is dat een slecht plan en raken we structureel waarde kwijt en worden we als burgers half voorgelicht met halve feiten

Verkeersveiligheid, en milieu aspect

Kosten, duurzaamheid en waterkwaliteit.

Vooral de naar omgeving past zo'n bedrijf in een woonwijk.

De aanbesteding. Gebruik zoveel mogelijk lokale/regionale bedrijven waarvan de medewerkers er ook zelf belang hebben bij een optimaal zuiverend, goed en betaalbaar product hebben. En Bibob de bedrijven om invloed georganiseerde criminaliteit uit te sluiten

Energieneutrale bouw en operator van de rwzi, klaar voor de toekomst

Samenvoeging voor schaalvergroting is niet altijd te beste oplossing. Uniforme techniek verdeeld over 2 locaties kan veel goedkoper zijn.

Behoud van de huidige locatie Huizen

Kosten

Kapitaalsvernietiging

Ze moeten kijken naar een volledig traject inclusief alle bijkomende aanpassingen en dit ook voor een termijn van minimaal 10 jaar. Dus vooral geen korte termijn beslissing nemen.

Mogelijke herontwikkeling op de vrijkomende locaties: woningbouw, natuur, recreatie ??

Kosten , niet doorberekenen op particulieten, stimuleren afkoppeling hemelwaterafvoeren zodat influent verminderd.  Bedrijven hoger belasten. Meer wateropvangbuffers om influent te verlagen. Klimaatverandering,  verhoogde piekbelastingkans en daardoor overstort kans op gooimeer

Klimaatbestendigheid en waterkwaliteit

Omgeving

Dat het toekomst bestendig is en in hoeverre teeuwisse en de stank daarvan geïntegreerde kan worden.

Duurzaamheid en waterkwaliteit

 

RWZI Blaricum

Vraag 2: Wat vindt u van de huidige RWZI?

  • 7 zijn positief over de huidige RWZI
  • 3 zijn niet positief, maar ook niet negatief
  • 2 zijn negatief over de huidige RWZI

Kunt u uw mening toelichten? Waarom bent u positief, neutraal of negatief?

Ligt keurig verscholen, geen stankoverlast, goed voor de waterkwaliteit van de Gooiersgracht, door afvoer rioolslib via A27 nu relatief weinig overlast van vrachtverkeer (1 x per week begreep ik). Transport vrachtwagens zijn wel groot voor relatief smalle doodlopende weg. 

Een goed en net bedrijf. Ben buurtbewoonster .en heb deze zuivering zien bouwen

Ik heb geen enkele last van de RWZI meer sinds de vrachtwagens via de A27 het slib ophalen.

RWZI past niet in de huidige woonomgeving. Verplaatsing naar bijv. agrarisch gebied of industriepark is passender.

DE RWZI Blaricum geeft weinig overlast.
Soms is er enige geur merkbaar.

risico voor verontreiniging Gooyersgracht

Net een nieuwbouwhuis gekocht XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX dichtbij de RWZI. Wij zien liever dat dat niet bij ons in de ‘achtertuin’ is.

weinig last ervan

Daar het op kleine schaal is doet het geen afbreuk aan de natuur. En nu de afvoer van afvalstoffen op een lokatie  naast de snelweg bevindt hebben we ook geen last meer van het zware verkeer over de straat.

ik heb er totaal geen last van

ik heb geen enkele hinder van de rwzi in blaricum en heb er prima buren aan, dat zou ik graag zo houden !

Vraag 3: Wat zijn voor u belangrijke onderwerpen als we een nieuwe RWZI gaan bouwen?  

  • 10x Geur: in hoeverre de RWZI is te ruiken
  • 10x Geluid: in hoeverre de RWZI is te horen
  • 7x Transport: dat er zo min mogelijk overlast is van vrachtwagens
  • 6x Duurzaamheid: dat de RWZI zoveel mogelijk CO2-neutraal is en grondstoffen of reststoffen worden hergebruikt
  • 6x Waterkwaliteit: dat de zuivering het afvalwater zo goed mogelijk zuivert
  • 5x Natuur: dat de RWZI aansluit op de natuur in de omgeving   
  • 5x Ontwerp: hoe de RWZI past in de omgeving
  • 3x Kosten: dat de kosten laag zijn voor bouw en onderhoud en zuiveren van afvalwater
  • 3x Efficiëntie: dat de RWZI zo weinig mogelijk energie en grondstoffen gebruikt
  • 2x Aquathermie: techniek om warmte uit afvalwater te gebruiken om bijv. woningen te verwarmen

Vraag 4: Zijn er onderwerpen waar u zich zorgen over maakt? En kunt u aangeven waarom? 

1) De zichtlijnen:
- dus niet hoger dan de nu toegestane 5 meter;
- zoveel als mogelijk aan zicht onttrekken door beplanting er omheen te plaatsen c.q. te behouden
2) extra transportbewegingen door de straat ten gevolge van vergroten capaciteit. Alternatief via A27?

Nee, maak me geen zorgen, hooguit wat overlast in de bouw periode. 

Mocht besloten worden een nieuwe RWZI te bouwen op de plek waar nu RWZI Blaricum is gevestigd, dan waarborgen dat overlast voor de buurt tot een minimum beperkt blijft. Dus tenminste handhaving van bestaande wijze van slib-afvoer via de A-27,  doch een voorziening dat ook aan- en afvoer van bijv. bouwverkeer en vaste stoffen, niet door de 'dorpenroute' wordt geleid.

Ik hoop dat er niet gekozen wordt voor de locatie Blaricum omdat de ruimte beperkt is en de capaciteit van de toegangswegen (te) klein is.

ik maak mij geen zorgen

Grootschaligheid waardoor meer overlast ontstaat.

Vraag 5: Over welke onderwerpen zou u meer willen weten? 

Wat gaat er met het terrein gebeuren indien dit vrijkomt?

De informatie avond was helder en duidelijk.

voorbereidingen die leiden tot het bouwbesluit

Wordt het aspect van het operationele en onderhoudsverkeer wel voldoende wel voldoende meegenomen

Vraag 6: Waar zou volgens u het waterschapsbestuur extra aandacht aan moeten besteden wanneer zij een besluit neemt? 

Het voordeel dat locatie Blaricum positief zal bijdragen aan waterkwaliteit van de Gooiersgracht

Dat de mensen meer begrip krijgen ,dat er na zoveel jaren realistisch is dat hij tot is aan vernieuwing.

Ik vind duurzaamheid belangrijk.

beperking overlast van buurtbewoners tijdens de bouw en de daarop volgende exploitatie

Aan de afstand tussen bewoning en de RWZI

Investering en desinvestering

Niet in de buurt van een woonwijk of waar er gebouwd gaat worden. RWZI Huizen ligt tegen het Gooimeer aan en dat is een prachtige locatie voor andere ontwikkelingen.

Aan de omwonenden en hun mening. Dit ‘onderzoek’ is er wel, maar heeft per saldo geen invloed op de  besluitvorming.

Geluidsvrij geurvrij verkeersoverlast en de natuur eromheen. Veel bomen planten.

ik denk dat de locatie blaricum met de zuigbuis bij de a 27 de beste oplossing is voor de vrachtauto,s

 

Andere

Vraag 2: Wat vindt u van de huidige RWZI?

  • 2 zijn positief over de huidige RWZI
  • 4 zijn niet positief, maar ook niet negatief
  • 1 is negatief over de huidige RWZI
  • 3 weet niet

Kunt u uw mening toelichten? Waarom bent u positief, neutraal of negatief?

Fiets of wandel regelmatig langs beiden. Is noodzakelijke voorziening en nooit hinder ervaren.

het is beter om een nieuwe rwzi te bouwen op een van de locatie'.

De RWZI veroorzaakt nu in Huizen weinig overlast. Lokatie aan de rand van natuur en recreatie gebied is minder wenselijk. Slibafvoer per vrachtwagen over de IJsselmeerstraat is onwenselijk.
RWZI in Blaricum ligt niet in een natuurgebied en transport kan eenvoudig via Rustplaats 't Veentje (zoals nu ook gebeurt bij Givaudan Nederland B.V. via parkeerplaats Bastion.

Ik ben geen deskundige op het gebied van RWZI.

Ik weet niet wat en waar…!

Ik heb eer geen last van.

Vraag 3: Wat zijn voor u belangrijke onderwerpen als we een nieuwe RWZI gaan bouwen?

  • 8x Waterkwaliteit: dat de zuivering het afvalwater zo goed mogelijk zuivert
  • 7x Duurzaamheid: dat de RWZI zoveel mogelijk CO2-neutraal is en grondstoffen of reststoffen worden hergebruikt
  • 7x Geur: in hoeverre de RWZI is te ruiken
  • 6x Transport: dat er zo min mogelijk overlast is van vrachtwagens
  • 5x Natuur: dat de RWZI aansluit op de natuur in de omgeving   
  • 5x Ontwerp: hoe de RWZI past in de omgeving
  • 5x Efficiëntie: dat de RWZI zo weinig mogelijk energie en grondstoffen gebruikt
  • 4x Geluid: in hoeverre de RWZI is te horen
  • 3x Kosten: dat de kosten laag zijn voor bouw en onderhoud en zuiveren van afvalwater
  • 2x Aquathermie: techniek om warmte uit afvalwater te gebruiken om bijv. woningen te verwarmen

Vraag 4: Zijn er onderwerpen waar u zich zorgen over maakt? En kunt u aangeven waarom?

het mag er niet meer stinken.

Transport en belemmeringen recreatief gebruik omgeving

Grote groene tankwagens door het dorp voor het vervoer van het slib. Is in het verleden geweest.

Vraag 5: Over welke onderwerpen zou u meer willen weten? 

kans op verwarmen 4000 woningen: daarmee zou je bijna geheel Blaricum kunnen verwarmen.

over open dagen bij de nieuwe zuivering.

Vraag 6: Waar zou volgens u het waterschapsbestuur extra aandacht aan moeten besteden wanneer zij een besluit neemt?

kans op bijdrage aan de warmtevoorziening van woningen

dat ze grond stoffen kunnen terug winnen.

De mening van de inwoners van Huizen en Blaricum

transport

Wordt de bouwbegroting gehaald. Geen overschrijdingen.

 

Moderne techniek gebruiken, innovatie.

 

Manier van informeren en mening geven

Vraag 7: Wat vindt u van de manier van informeren?

  • 58,4% is positief over informeren
  • 16,9% beetje positief over informeren
  • 14,3% is neutraal
  • 3,9% is beetje negatief
  • 6,5% is negatief

Vraag 8: Wat vindt u van de manier waarop u uw mening kunt geven?

  • 63,9% is positief over mening geven
  • 13,9% beetje positief
  • 19,4% neutraal
  • 2,8% is negatief over mening geven

Vraag 9: Wilt u uw mening toelichten?

Buurt betrekken in proces is positief. Graag dat blijven doen en het niet hier bij laten. Dat scheelt veel negatieve energie voor alle partijen.

Het is niet goed mogelijk om te zien of dit geen zoethoudertje is. Meepraten voor de vorm is niet voldoende, de bewoners moeten via een bindend referendum zelf de dienst uit kunnen maken

Het is niet goed te vinden waar de huidige installaties zijn gesitueerd. Vooral die in Huizen is moeilijk te vinden. Het zou handig zijn als op us site een keertje staat met de installaties.

Info tot op heden via website en infoavonden afgelopen week adequaat

wil graag betrokken blijven

Ik vind de manier waarop wij als directe omwonenden zijn benaderd en geïnformeerd heel duidelijk.

Goed dat in een vroeg stadium, nog een mening kan worden gegeven. Ik vertrouw dat met deze opinie rekening wordt gehouden.

Mijn mening is hierop gebaseerd van stank en geluidsoverlast omdat wij direct naast de RWZI van Huizen wonen (XXXXXXXXXXXXXXX)

Het is belangrijk samen met de bewoners tot een keuze te komen om protest, vertraging en teleurstelling te voorkomen

weet ik niet.

Ik heb hier nooit informatie over ontvangen of gelezen. Dat stoort me!

via via vernam ik dat er iets gaat veranderen. Moest daarna zelf gaan zoeken naar informatie.

Matig op de hoogte van concrete ontwikkelingen

Ik sta er van te kijken en ben niet blij

Zie eerdere antwoorden

Goed om meegenomen te worden in dit proces

 Kreeg de libk naar de website van de buren - niet iets ontvangen van de gemeente zelf?

Hoorde er bij toeval over. En het lijkt alsof er al veel voorwerk is gedaan. Of er dan nog ruimte voor andere meningen zijn is de vraag. We zullen het zien.

De vraag is of er echt wat met deze informatie wordt gedaan. De beslissers zijn niet direct bewoners en kunnen de situatie alleen maar inschatten op basis van locatie niet met de omstandigheden. Daar heb ik niet het vertrouwen in

Ben blij verrast door de transparantie en de vroegtijdige informatievoorziening en mogelijke inspraak

2 avonden in 1e week juli is vragen is een lage opkomst. .denk dat er veel meer uit een dialoog te halen is......

Ik hoop dat jullie de mening van de mensen goed zullen respecteren

Weinig informatie over consequenties en kosten. Hoe wordt enquête meegenomen in besluitvorming en welk gewicht wordt eraan toegekend?

Zuivering is zeer belangrijk

Volledig vrij om te delen wat ik wil, hopelijk zien we dat ook terug in de uitvoering.

Het lijkt of er al besloten is om rwzi's samen te voegen.

Waarom geen avond organiseren voor gemeente breed.

Digitaal een vragenlijst invullen is niet voor elke burger weggelegd. Er wordt nu een categorie overgeslagen 

Vragen zijn weinig concreet

Eigenlijk heb ik pas sinds kort iets hierover gehoord

Fijn om te kunnen aangeven aan de politiek wat je als burger belangrijk vindt.

Je hoort nooit iets over de zuivering. Mooi dat dit nu aan de orde komt.

Respons online vragenlijst (pdf, 185kb)