14 september 2020

Start onderzoek vangst Bubble Barrier

Het onderzoek naar de vangst van de Bubble Barrier in het Westerdok in Amsterdam is van start gegaan. De Bubble Barrier is een luchtbellenscherm dat is ontwikkeld door The Great Bubble Barrier. Het haalt plastic uit de Amsterdamse grachten en voorkomt daarmee dat grachtenplastic naar de Noordzee stroomt. Plastic Soup Foundation gaat onderzoek doen naar dit afgevangen grachtenplastic in opdracht van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Het plastic dat door de Bubble Barrier uit het water wordt gehaald bevat een schat aan informatie. Plastic Soup Foundation gaat onderzoeken hoeveel plastic er wordt gevangen; om welke items het gaat; welke merken veel voorkomen en of het afval tot de bron is te herleiden. Belangrijke informatie om plasticafval in de grachten in de toekomst doelgericht te voorkomen. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met producenten over alternatieven voor wegwerp plastic verpakkingen en een snelle invoering van statiegeld op blikjes. Een verbod op bepaalde wegwerpproducten en het overstappen op duurzame verpakkingen draagt bij aan de strijd tegen plastic soep. 


Twee onderzoekers bekijken opgevist afvalFoto Cynthia van Elk

Waarom dit onderzoek?

Met de Bubble Barrier als nieuw middel zoekt Waterschap Amstel, Gooi en Vecht in samenwerking met Amsterdam Plastic Smart City (een programma van de gemeente Amsterdam) naar een oplossing voor het zwevende plastic en kleiner plastic afval dat ondanks het drijfvuilvissen achterblijft in het grachtenwater. De betrokken partijen willen graag weten hoeveel afval de Bubble Barrier gemiddeld vangt en wat voor producten in het opvangsysteem belanden. De proefperiode met de Bubble Barrier duurt drie jaar. Het onderzoek is gericht op het verzamelen van informatie over het functioneren van het bellenscherm en om te helpen bij het bepalen of op meerdere locaties een bellenscherm geplaatst zou moeten worden.

Sander Mager, bestuurder bij Waterschap Amstel, Gooi en Vecht: “Plastic in ons water is een steeds groter probleem. Ook voor het werk van het waterschap. Het heeft grote effecten op de kwaliteit van ons water, en op alles wat in of bij het water leeft. Juist daarom is het belangrijk dat het waterschap goed samenwerkt met anderen, om een vuist te maken tegen dit zeer grote probleem. De Bubble Barrier is hier een mooi voorbeeld van.”

Vangst leidt naar oplossing bij de bron

Met het onderzoek wordt in kaart gebracht welk afval het vaakst in het water belandt en van welke producenten of sectoren deze producten afkomstig zijn. Daarmee kan het probleem bij de bron worden aangepakt. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met producenten over alternatieven voor wegwerp plastic verpakkingen en een snelle invoering van statiegeld op blikjes. Een verbod op bepaalde wegwerpproducten en het overstappen op duurzame verpakkingen draagt bij aan de strijd tegen plastic soep.

Hoe ziet het onderzoek eruit?

Ruim een jaar lang wordt met behulp van een team van vrijwilligers het door de Bubble Barrier verzamelde afval gedroogd, gesorteerd en geanalyseerd. Het afval wordt gesorteerd en ingedeeld in groepen uit de zogenaamde OSPAR-methodiek. De OSPAR-methodiek kent meer dan 100 groepen. Het sorteren en indelen levert een schat aan informatie op. We komen te weten hoe goed de Bubble Barrier werkt en krijgen een goed beeld van de vele bronnen en vormen van plastic vervuiling en de verschillen per seizoen.

Coronavirus

Door de maatregelen vanwege het coronavirus kon lang niet gestart worden met sorteren en het onderzoek. Het verzamelde afval is al wel enkele maanden apart gehouden. Een tijd lang zijn er zeer weinig mensen in de publieke ruimte geweest en bovendien zijn grote publieksevenementen zoals Koningsdag en The Pride afgelast. Waarschijnlijk zijn deze bijzondere invloeden ook terug te zien zijn in het onderzoek van het verzamelde afval. Tijdens het onderzoek worden maatregelen genomen om eventuele besmetting met het coronavirus te voorkomen.

Lees meer over de Bubble Barrier in het Westerdok

Op World Cleanup Day - 19 september - start de campagne Vangst van de maand om mensen bewuster te maken van de plastic soep in de Amsterdamse grachten.