Vragen en Antwoorden Dijkverbeteringen Oost en West
Op deze pagina vindt u een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden over de dijkverbeteringen Rondehoep Oost en West:
Algemeen
- Wat de scope van het project?
De Rondehoep West is de dijk waar de Achterdijk van het water afbuigt achter de woningen tot aan de monding van de Waver in de Amstel. Rondehoep Oost is de dijk van de A9 tot aan de Stokkelaersbrug. - Wat is een dijkverbetering (Rondehoep Oost en West)? Wat gaan we doen aan de dijkverbetering Rondehoep?
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht controleert periodiek de dijken. Wanneer deze niet hoog en/of sterk genoeg blijken, start een dijkverbeteringstraject. Deze moeten namelijk hoog en sterk genoeg zijn om het water tegen te houden. Uit de laatste controle is gebleken dat de dijken in de Rondehoep niet hoog en/of sterk genoeg meer zijn. Delen van de dijk zullen binnen nu en 10 jaar al niet meer op hoogte liggen. Binnen 30 jaar ligt een groot deel van de dijk onde de afkeurhoogte. Als een dijk het water niet meer kan tegenhouden, 'bezwijkt' de dijk. De kans op wateroverlast vergroot daarmee. Met als ergst mogelijk scenario dat bij hoogwater de dijk en de polder kan overstromen. Momenteel is er geen direct gevaar voor de veiligheid, maar de dijk moet wel worden verhoogd om aan de gestelde eisen te voldoen. Waternet gaat daarom namens Waterschap Amstel, Gooi en Vecht de dijken verbeteren. Na de werkzaamheden zijn de dijken weer veilig genoeg voor de komende jaren. - Hoe kan het dat de dijk niet meer op hoogte is?
Een dijk kan jaarlijks tot wel één centimeter zakken, en dit fenomeen kan meerdere oorzaken hebben. Eén van de meest voor de hand liggende factoren is het intensieve gebruik van de weg die vaak over de dijk loopt. Zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen, oefent voortdurend druk uit op de constructie van de dijk, wat op den duur tot verzakkingen kan leiden. Daarnaast speelt bodemdaling een belangrijke rol. In sommige gebieden, met name waar veen- of kleigrond voorkomt, klinkt de bodem in door natuurlijke processen of menselijk ingrijpen. Deze inklinking kan ervoor zorgen dat de dijk langzaam in hoogte afneemt. Ook klimaatverandering draagt bij aan dit proces. Hevige regenbuien, langdurige droogteperioden en sterke stormen komen vaker voor. Deze veranderende omstandigheden kunnen de stabiliteit van dijken verder onder druk zetten. Hevigere regenval bijvoorbeeld kan leiden tot grotere hoeveelheden water die langs of uiteindelijk over de dijk stromen, wat het risico op wateroverlast of een overstroming vergroot. Aan de andere kant kunnen droge periodes het grondwaterpeil verlagen, waardoor de grond onder de dijk inkrimpt en de dijk verder zakt.
Het voortdurend zakken van dijken vormt een risico voor de waterveiligheid, zeker in een land als Nederland waar een groot deel van het land onder zeeniveau ligt. Daarom is het belangrijk om de staat van dijken regelmatig te monitoren en waar nodig maatregelen te nemen, zoals ophoging of andere vorm van versterking. - Wat gaan we doen aan de dijkverbetering Rondehoep? Hoe zien de werkzaamheden eruit?
De dijk wordt opgehoogd en verstevigd. Hiervoor worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd: - De weg wordt opgebroken
- De fundering van de weg wordt aangevuld
- De weg wordt opnieuw aangelegd
- Naast de weg wordt met klei aangevuld (met toplaag teelaarde) en ingezaaid
- Inritten worden aangeheeld (en opgehoogd)
- Daar waar een stabiliteitsopgave is, word er grond aangebracht aan de binnenzijde (polderzijde), dit heet een steunberm.
- Palenwanden in teensloten (polderzijde)
- Beschoeiing aan buitenzijde (plaatselijk en alleen bij oost)
- Bomen worden gekapt en herplant
- Plaatselijke oeverherstel (buitenzijde) bij West
- Hoe is de gemeente Ouder-Amstel betrokken?
De gemeente Ouder-Amstel is verantwoordelijk voor de weginrichting, zoals wegbelijning, grasbetontegels en drempels. Het waterschap en de gemeente hebben hier in het ontwerptraject uitvoerig overleg en afstemming over gehad. Het wegontwerp is terug te vinden in het dijkontwerp. - Met welke regels moet ik rekening houden als de dijk wordt verhoogd?
Alle regels voor activiteiten op en nabij een dijk staan in de Legger. Hierin vind je meer informatie over het gebruik en onderhoud van water, oevers en dijken. In de Waterschapsverordening staan de regels van het waterschap voor dijken en het water. - Wat gebeurt er met mijn schuur/hek/boom/steiger?
Als u een vergunning heeft voor het object, of deze buiten een van de zones staat, hoeft u zicht hier geen zorgen om te maken. Is dit niet het geval? Dan gelden de richtlijnen medegebruik. Tijdens het keukentafelgesprek dat met u is gevoerd is hierover gesproken en zijn er afspraken gemaakt. De richtlijnen medegebruik kunt u terugvinden in de SharePoint map. Dit kan u downloaden via deze (U verlaat deze site)SharePoint link (U verlaat deze site). Toegang tot deze SharePoint link vraagt u aan via [email protected] (U verlaat deze site). - Ik wil graag een boom/schuur/ steiger plaatsen in mijn tuin bij de dijk. Kan ik hierover met iemand in het gesprek van het waterschap? Voor vragen over vergunningen kunt u contact opnemen via [email protected] (U verlaat deze site). (U verlaat deze site)
Participatie en Inspraak
- Heb ik recht op het indienen van een zienswijze?
Ja, dit kan tijdens de aanvraag van de kapvergunning. Hier kunt u een zienswijze indienen als belanghebbende. Daarnaast zijn tijdens de persoonlijke keukentafelgesprekken zijn de wensen vanuit de omgeving verzameld en waar het kan, verwerkt in het maatwerk ontwerp.
Tijdens de afgelopen bewonersbijeenkomst in april hebben wij nog verdere vragen en opmerkingen mogen ontvangen. Ook deze worden herzien en zo goed mogelijk meegenomen in het ontwerp. Hierover is persoonlijk contact met de personen die de vragen hebben gesteld. Hierover bent u per brief geïnformeerd. - Wat zijn uitvoeringsafspraken?
De uitvoeringsafspraken zijn de afspraken die we met u willen maken over de uitvoering van het project. Deze zijn tijdens de keukentafelgesprekken besproken en moeten door u ondertekend worden. We zorgen er op deze manier voor dat verwachtingen voor alle partijen voorafgaand duidelijk zijn. Zo voorkomen we misverstanden op een later moment in het dijkverbeteringsproces. Na afronding van de werkzaamheden wordt er met u doorgenomen of de gemaakte afspraken zijn nageleefd. U ontvangt uw persoonlijke uitvoeringsafspraken van ons per brief. Wij vragen u om deze zo snel mogelijk getekend retour te sturen. Dit kan zowel per post als digitaal. - Wat gebeurt er als ik de machtiging of de uitvoeringsafspraken niet onderteken?
Wanneer u de uitvoeringsafspraken niet ondertekent, kan het waterschap kan een gedoogplicht opleggen. Gedoogplichten gelden als waterschappen noodzakelijk werk willen uitvoeren. Voor groot onderhoudsprojecten zoals de dijkverbeteringen in de Rondehoep geldt de gedoogplicht ‘van rechtswege’. Onder het hoofdstuk ‘gedoogplichten’ van de richtlijnen medegebruik vindt u hier meer informatie over.
Proces en Planning
- Wanneer starten jullie met het werk?
Wij zijn voornemens om in Q4 met Rondehoep Oost te starten en vanaf april 2026 met Rondehoep West. Deze planning is onder voorbehoud. Dit komt omdat er onvoorziene omstandigheden kunnen plaatsvinden, waardoor bijvoorbeeld het vergunningsproces, aanbestedingsproces, of de uitvoering van de werkzaamheden langer kunnen duren dan gepland. - Hoelang duurt de uitvoering van Rondehoep Oost?
6 tot 9 maanden. - Hoelang duurt de uitvoering van Rondehoep West?
1 jaar tot 15 maanden. - Hoe ziet het vervolgproces eruit?
In de komende periode worden de uitvoeringsafspraken voor Rondehoep Oost en West uitgewerkt en definitief gemaakt. Het projectteam stuurt deze afspraken naar de bewoners. De kapvergunningsaanvragen worden in de komende twee maanden door het waterschap gedaan, waarop het mogelijk is een zienswijze in te dienen. Naar verwachting start de aanbesteding voor het kiezen van de aannemer die het werk gaat uitvoeren dit najaar.
Dijkontwerp
- Hoe hoog wordt de dijk?
We gaan uit van de aanleghoogte. De aanleghoogte van een dijk is een maat voor hoe hoog de dijk moet zijn om effectief te beschermen tegen overstromingen. De aanleghoogte van een dijk is de hoogte van de kruin van de dijk onmiddellijk na het gereedkomen van een dijkverbetering. - Rondehoep Oost is de aanleghoogte +0,40 m NAP.
- Achterdijk is de aanleghoogte +0,40 m NAP.
- Rondehoep West (ten zuiden van A9) is de aanleghoogte +0,45 m NAP
- Wat gaat er op mijn perceel gebeuren?
Wat er exact op uw perceel gaat gebeuren is met u besproken in een keukentafelgesprek en komt terug in de uitvoeringsafspraken. - Wat gebeurt er met mijn wensen en eisen?
Tijdens het keukentafelgesprek hebben we uw wensen en eisen opgehaald, of we halen deze nog op in een gesprek dat gepland staat. In de uitvoeringsafspraken die u op basis van dit gesprek van ons ontvangt, leggen we uit welke wensen we wel en niet kunnen meenemen in het dijkontwerp en waarom. - In hoeverre neemt Waternet duurzaamheid mee in het ontwerp?
In het ontwerpproces zijn er verschillende sessies gehouden om duurzame maatregelen te bespreken. Waar mogelijk worden deze meegenomen in het ontwerp. Daarnaast dagen we de aannemer die het werk gaat uitvoeren uit om het werk zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Bijvoorbeeld door de inzet van duurzame materialen en elektrische machines.
Groen, bomenkap en bomencompensatie
- Waarom worden er bomen gekapt en hoe zijn jullie tot die conclusie gekomen?
Voor een dijkversterking onderzoeken wij altijd de bomen die op de dijk staan. Dit noemen wij een boominventarisatie. Hierbij kijken wij naar de staat van de boom op de huidige plek (stamplaats), zoals boomsoort, boomtype, stamdiameter, boom hoogteklasse, kroondiatmeter klasse en de kwaliteit van de boom (conditie, veiligheid en beheerbaarheid). Daarnaast kijken wij ook naar de toekomstverwachting van de boom. Dit noemen wij een Bomen Effect Analyse (BEA). Hieruit is gebleken dat er bomen weg moeten, omdat ze de ophoging van de duik niet zullen overleven. Als laatste doen wij een waterveiligheidstoets, waarbij we kijken naar het effect van de boom op de dijk. Hieruit is gebleken dat er bomen zijn die een gevaar vormen voor de stabiliteit van de dijk. Dit gaat helaas om een groot aantal bomen, ook bomen die al jarenlang op de dijk staan. Ondanks dat het lijkt dat zij stevig en stabiel staan op de dijk, kan dit met de veranderende en steeds extremer wordende weerscondities niet gegarandeerd worden dat dit zo blijft. - Wat is een bomen effect analyse (BEA)?
Aan de hand van een bomen effect analyse (BEA) bepalen we de invloed van de werkzaamheden op de bomen en de levensverwachting. Het aantal bomen, de soort en de leeftijd van de bomen wordt onderzocht. We doen ook uitgebreid onderzoek naar de huidige conditie en de groeiomstandigheden van de bomen. Vervolgens maken we een prognose van de levensduur van de bomen. Zo toetsen we of bomen de dijkverbetering kunnen overleven. Soms kan een boom de ophoging van de dijk namelijk niet aan, omdat de wortels ‘verstikken’ door de grondophoging. De wortels zijn daarna niet meer levensvatbaar en de boom gaat dood. Deze bomen moeten verwijderd worden. Ook wordt onderzocht of de dijkverbetering technisch uitvoerbaar is en er geen bomen in de weg staan. Het moet bijvoorbeeld wel mogelijk zijn om met een graafmachine de werkzaamheden uit te kunnen voeren. - Wat is veiligheidstoets?
Daarnaast kijken we ook of er bomen op de dijk staan die een risico vormen voor de veiligheid van de dijk. Dat doen we aan de hand van een uitgebreide veiligheidstoets. Als er hoog water is, als een boom ziek is, of bijvoorbeeld door een storm omvalt, kan dit schade aan de dijk veroorzaken. Dit verhoogt direct het risico op overstromingen, zoals lekkende dijken, verzakkingen of zelfs dijkdoorbraken. Tijdens de veiligheidstoets kijken we daarom ook naar de invloed van bomen op erosie en wat de huidige boom doet met de stabiliteit van de dijk. Vormt de boom een risico voor de veiligheid van dijk? Dan moet deze worden verwijderd om de dijk ook voor de komende 30 jaar veilig te houden. - Wat doet het waterschap om bomen te besparen bij de dijkophoging? Het waterschap hecht waarde aan waterveiligheid, natuurbehoud, ruimtelijke kwaliteit en draagvlak binnen de omgeving. We hebben daarom zo veel mogelijk gekeken naar mogelijkheden om bomen te kunnen behouden. Denk bijvoorbeeld aan de maatregelen voor monumentale bomen om deze bomen niet te hoeven kappen en het compenseren van bomen.
- Hoe gaan jullie de bomen compenseren?
Er is uitgebreid natuur- en bomenonderzoek uitgevoerd. Op basis van deze onderzoeken en het aantal bomen dat moet worden gekapt, wordt een herplantplan opgesteld. Dit is een plan waarin we uitleggen hoeveel en waar we nieuwe bomen terugplaatsen. Dit plan wordt afgestemd met de Provincie Noord-Holland en de gemeente Ouder-Amstel. Het herplantplan wordt bij de kapvergunningsprocedure ingediend. Deze vergunningsaanvraag wordt door gemeente Ouder-Amstel behandeld.
Het waterschap wil de bomen 1-op-1 compenseren in het projectgebied. Voor Rondehoep Oost kunnen alle bomen gecompenseerd worden in hetzelfde openbare gebied. Helaas is dat mogelijk niet haalbaar voor alle bomen in Rondehoep West. Er is weinig ruimte in het openbaar gebied waar deze compensatie bomen geplant kunnen worden. Het herplanten doen we namelijk in openbaar gebied, in gebieden met onderbeplanting, of bij u op het erf wanneer u hiervoor openstaat. Om de diversiteit in de beplanting terug te brengen, worden er meidoorn, sleedoorn, vuilboom, lijsterbes, meelbes, hazelaar, krentenboom aangeplant rond de erven. Dit zijn landschappelijke inheemse soorten die bijdragen aan de biodiversiteit en onder de 5 meter blijven/worden gehouden. Uitgangspunt is een plantafstand van 8 meter en binnen de referentielijn. - Wat gebeurt er als jullie de bomen niet kunnen compenseren?
Dan wordt er een financiële vergoeding betaald door het waterschap in het bomencompensatiefonds van de gemeente Ouder-Amstel. - Wat doen jullie om de biodiversiteit te waarborgen/herstellen?
Het projectteam heeft een quickscan natuur uitgevoerd waarin onder andere staat welke beschermde flora en fauna aanwezig zijn in het projectgebied. We kijken eerst naar de mogelijkheden en locaties waar we weer bomen of nieuwe bomen kunnen aanplanten. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheden om de biodiversiteit te verbeteren, bijvoorbeeld door het aanleggen van natuurvriendelijke oevers. - Is er een alternatief voor de dijkverbetering om meer bomen te besparen?
De dijkverbetering is een groot onderhoudsproject. Het uitgangspunt van het waterschap is om dijken te verbeteren in grond. Dit is onder anderen vanuit kosten- en maatschappelijk perspectief het meest verantwoord. De kosten voor bijvoorbeeld het inslaan van een damwand zijn hoog. Daarnaast is een dijk in grond goed te beheren, inspecteren en uit te breiden. Een dijk in grond hoeft daarnaast aan het einde van de levensduur niet vervangen te worden. Als laatste is de ervaring dat de aanleg- en beheerkosten van een dijk in grond gunstiger dan bijvoorbeeld een constructie.
Onderzoeken
- Welke onderzoeken zijn er uitgevoerd?
Voor de dijkverbetering Rondehoep Oost en West zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd: - Inmetingen van de dijk.
- Bomeninventarisatie: Er is een inventarisatie gedaan van bomen binnen ons werkgebied. We moeten echter nog kijken hoeveel effect de dijkverbetering heeft op de bomen en wat hiervan de gevolgen zijn.
- BEA (bomen effecten analyse).
- Waterveiligheidstoets.
- Onderzoek naar optimalisaties bomen (voor bomencompensatie).
- Quick scan flora en fauna en nader ecologisch onderzoek: Er zitten verschillende diersoorten in het werkgebied. Denk aan broedvogels, vleermuizen, marterachtigen en ringslangen. Wij zullen hier rekeningen mee houden door te allen tijde vluchtwegen voor de dieren te behouden. Ook zullen we rekeningen houden met bepaalde bomen waarin vleermuizen zich bevinden en hier de nodige maatregelen voor treffen.
- LCA (Landschap Cultuurhistorie en Archeologie): Het belangrijkste uit het LCA-onderzoeksrapport is het behouden van de verkavelings- en slotenpatroon van de polder Rondehoep. Dit is een landschappelijke waarde die ten alle tijden behouden moet blijven. Ook dient het heldere dijkprofiel van de Rondehoep zichtbaar te blijven. Hetzelfde geldt voor de teensloten. Daarnaast zullen de bomenrijen (al dan niet met een monumentale status) zoveel als mogelijk behouden moeten blijven. En is het wenselijk om in het binnentalud zoveel mogelijk terug te planten.
- Kan ik de resultaten van de onderzoeken ergens terugvinden?
Via de projectpagina kunt u een link vinden naar een SharePoint map (U verlaat deze site). In deze map staan alle resultaten van de verschillende onderzoeken die zijn uitgevoerd. Toegang tot deze SharePoint link vraagt u aan via [email protected] (U verlaat deze site).
Omgeving, bereikbaarheid en hinder
- Wat is gebleken uit de eerste analyses van de bereikbaarheid?
Uit de analyses is gebleken dat hoewel er verkeershinder zal optreden tijdens de uitvoeringsperiode van de projecten in dit gebied, dit niet zal leiden tot grote filevorming of volledige afsluitingen in de Rondehoep. Er zijn voldoende alternatieven aanwezig in het wegennet, met diverse uitvalswegen naar de snelwegen. - Hoe zit het met bereikbaarheid? Wanneer is wat afgesloten?
Dit kunnen we nu nog niet precies zeggen. Uw woning is altijd bereikbaar voor u en voor nood- en hulpdiensten. Wanneer er asfalteer werkzaamheden plaatsvinden kan het voorkomen dat uw perceel een korte periode niet bereikbaar is. Voor bewoners is de woning tijdens het asfalteren niet bereikbaar met de auto en fiets, dit duurt maximaal 2 dagen. Dit wordt pas duidelijk als de aannemer hun fasering en wijze van uitvoering hebben uitgewerkt. Het uitgangspunt is dat uw perceel bereikbaar blijft. We onderzoeken hoe we de overlast zo klein mogelijk kunnen houden. - Hoe zit het met recreëren?
Het fiets- en wandelrondje Rondehoep is tijdens de uitvoering van dit project mogelijk deels niet beschikbaar. Het kan zijn dat er vanaf oktober 2025 tot 2027 beide zijden van de Rondehoep onbereikbaar zijn. Wanneer dit het geval is, zullen er alternatieve routes worden gezocht zo zodat u nog steeds kan fietsen nabij de Rondehoep. Voor wandelaars moet dit nog nader onderzocht worden. Uitgangspunt hierbij is om de wandelaars zo min mogelijk om te laten lopen. - Wat gebeurt er als er schade aan mijn woning ontstaat?
Bij de start van de bouwwerkzaamheden doen wij een nulmeting. Deze nulmeting wordt gedaan door een onafhankelijke bouwkundige specialist. Bij deze nulmeting wordt er een inschatting gemaakt van welke bouwwerken/panden risico hebben. Per bouwwerk is op basis van het risico een van de volgende monitoringsmaatregelen toegepast: - Bouwkundige opname buiten
- Bouwkundige opnamen buiten en binnen
- Trillingsmeter (nulmeting en monitoring o.b.v. nulmeting tijdens uitvoering)
- Hoogteboutjes (t.b.v. monitoring zakkingen, nulmeting en tijdens uitvoering regelmatige metingen)
- De eindopname wordt gedaan als er een melding van schade wordt gedaan. Dit moet wel binnen een jaar gebeuren. U wordt op de hoogte gehouden als het werk is afgerond. Mocht er schade optreden, kan er aanspraak worden gedaan op schadevergoeding. Meer informatie via: Nadeelcompensatie | Waterschap AGV.
- Wat wordt wel en niet gecompenseerd via deze nadelencompensatie?
De fysieke overlast wordt niet gecompenseerd, maar wel zoveel mogelijk beperkt gehouden. Voor bedrijven en particulieren geldt, dat in het geval overlast en financiële schade er beroep kan worden gedaan op nadeelcompensatieregeling. Hier zijn eisen aan verbonden. Hier kunt u via deze site meer informatie over vinden: Nadeelcompensatie | Waterschap AGV.
Communicatie
- Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb of een idee?
Heeft u een vraag over dit project dan kunt u contact opnemen met het projectteam via [email protected] (U verlaat deze site). - Hoe word ik op de hoogte gehouden van de werkzaamheden?
U ontvangt bij aanvang van de werkzaamheden een 'start bouw' brief met meer informatie. Tijdens de uitvoeringsperiode zal de aannemer de omgeving op de hoogte houden (bijvoorbeeld via de BouwApp) van de vordering van de werkzaamheden. Ook op de website van het waterschap kunt u meer informatie vinden over onder andere het proces en de planning. - Bekijk alvast de BouwApp door de volgende link te scannen: