Balgstuw Weespertrekvaart

De balgstuw in de Weespertrekvaart is in 1969 geplaatst als noodkering. Dat betekent dat de balgstuw de Weespertrekvaart van de Amstel scheidt. Dat kan nodig zijn bij heel hoog water, of als een dijk breekt.

De balgstuw is een dunne rubberen doek - de balg - die hangt tussen twee kades. Dreigt er een overstroming? Of is ergens een dijk doorgebroken? Dan wordt de balg volgepompt met water. Hij komt dan boven het water uit. Zo stroomt er geen water meer uit de Weespertrekvaart de Amstel in. En andersom.

De balgstuw hoort bij een reeks noodwaterkeringen. Dat zijn werken die het water tegenhouden. De noodwaterkeringen zijn er gekomen na de wet Bescherming Waterstaatswerken in Oorlogstijd (BWO). Deze wet is er van 1952 tot 1991.

De stuw wordt gelukkig bijna nooit gebruikt. Hij is dan ook niet te zien. De lege balg ligt in een stalen kast op de waterbodem.


Ontwerptekening Balgkering Weespertrekvaart. Bron: Bouwdienst Rijkswaterstaat en WL | Delft Hydraulics.

Video geblokkeerd.

U kunt deze video niet bekijken omdat tracking cookies uit staan. Lees meer op de privacy- en cookiespagina.

 

Renovatie van de balgstuw

In 2011 heeft Waternet de balgstuw helemaal gerenoveerd. De balgkast is schoongemaakt en geschilderd. De pompen zijn in orde gemaakt. Een paar onderdelen zijn vervangen, het balgrubber is vernieuwd en er is een nieuwe elektrische installatie aangelegd. Tot nu toe is de noodkering nog niet gebruikt voor calamiteiten, alleen voor oefeningen.


De renovatie is afgerond: terugplaatsen van de balgstuw, 2011. Bron: Waternet.

Een stukje geschiedenis

Balgstuw

De balgstuw maakte deel uit van het stelsel van noodwaterkeringen dat is aangelegd in het kader van de wet Bescherming Waterstaatswerken in Oorlogstijd (BWO). Deze wet kwam in 1952 tot stand, maar is in januari 1991 weer vervallen.

Video geblokkeerd.

U kunt deze video niet bekijken omdat tracking cookies uit staan. Lees meer op de privacy- en cookiespagina.


Het terugplaatsen van de balgstuw

Feiten en cijfers

Functie: noodkering die in geval van extreem hoog water of een dijkdoorbraak de Weespertrekvaart van de Amstel kan scheiden.
Waterpeil: Weespertrekvaart: NAP -0,40 m. Watergraafsmeer: NAP -5,40 m. Venserpolder: NAP -2,50 m. Polder Bijlmermeer: NAP -4,20 m.
Afmetingen:  ter plekke van de stuw is de trekvaart 30 m. breed.